RECITAL POÈTIC

Dm, 18/02/2014
Autoria: 
Laura Bartrons i Goretti Xiberta

Enraonem?

Guia Didàctica
  • La seqüència tindrà una durada de 5 sessions durant les quals dedicarem uns 20 minuts a practicar la recitació, 20 minuts a fer una breu introducció de les característiques de la poesia treballant un poema diferent a cada sessió i uns 20 minuts a llegir poesia en parelles. L'última sessió serà el Recital de Sant Jordi.

 

APRENEM A RECITAR

  •  A cadascuna de les 5 sessions practicarem la recitació d'un poema diferent, i a cada sessió podem remarcar un aspecte concret per treballar-lo a consciència.
  • Tindrem en compte diversos aspectes:
  1. Procurarem vocalitzar i parlar clar sense entrebancar-nos.
  2. Ens fixarem en el ritme, usarem la velocitat adequada per a donar sentit al text, respirarem tranquil·lament, farem pauses quan sigui necessari i farem un silenci abans de recitar un vers que es vulgui destacar.
  3. Posarem passió a les paraules per transemetre els sentiments del poema i procurarem fer una entonació adequada. Posarem atenció a la interpretació amb l'ús del volum correcte perquè tothom pugui sentir el poema i la projecció de la veu endavant. El cos cal que estigui relaxat, en una posició dreçada i les cames mig obertes. Ens ajudarem d’alguns gestos amb les mans i la cara.

 

  • Perquè els alumnes tinguin clar tots aquests aspectes els donarem una rúbrica d’avaluació i la utilitzaran mentre recitem a cada sessió. Els servirà per a autoavaluar-se i autoregular el seu aprenentatge. Per veure el seu progrés, què cal millorar i què fan ja correctament.
  • Podem fer alguns exercicis per posar en pràctica tots aquests aspectes. A continuació us en posem alguns exemples extrets del Taller pràctic de lectura en veu alta:

Escalfament del cos: Fer ganyotes per a relaxar els músculs de la cara i espolsar els braços i les cames amb força per relaxar el tronc i les extremitats.

Escalfament de la boca: passar la llengua per les dents com si les volguéssim netejar. Omplir la boca d’aire i passar-lo d’un costat a l’altre.

Escalfament de la veu: agafarem aire omplint bé els pulmons i el deixarem anar fent el so ks, ks, ks, ks fent petites pauses fins que no ens quedi més aire. Anar de la nota més greu a la més aguda emetent els sons R/S sonora.

Vocalització: llegir un text amb un llapis a la boca fent esforç perquè s’entengui. Repetir síl·labes parant atenció a allò que fem amb la boca per a pronunciar-les: bla-ble-bli-blo-blu, tra-tre-tri-tro-tru, fla-fle-fli-flo-flu…

Projecció de la veu: un davant de l’altre, per parelles, primer a prop, un diu una frase a l’altre i ambdós fan un pas enrere. A mesura que se'n van allunyant s’ha d’anar projectant la veu.

Entonació: llegir el text posant més èmfasi als verbs, noms, adjectius…  Llegir el text amb diverses intencions; com un robot, com la retransmissió d’un partir de futbol, cantant…

 

INTRODUCCIÓ A LA POESIA

 

  • Utilitzarem tres de les propostes didàctiques de Com el plomissol de la Joana Raspall però podem fer la mateixa feina amb qualssevol poemes que ens agradin.
  1. SENTIMENTS I EMOCIONS (activitat 2): adonar-se que el llenguatge poètic ens transmet emocions i sentiments. Cada alumne triarà un poema per preparar-se'n la lectura en veu alta davant dels companys i companyes. Després, pensaran quin és el sentiment o emoció al qual es fa referència.
  2. FEM POESIES! (activitat 5): analitzar com està escrit un poema per fer-ne un altre de similar; aprendre una estructura lingüística: Si fos...
  3. POEMA: «ELS CASTELLERS» (activitat 8): adonar-se de les característiques del text poètic. Demanarem als alumnes que n’observin la forma, que separin les síl·labes de cada vers i les comptin.

 

LLEGIM POESIA

  • No ens centrem només en els poemes que hem escollit de Com el plomissol sinó que fem un racó de poesia amb diversos llibres de poemes i dediquem els últims vint minuts de cada sessió a llegir poesia. Per parelles es llegeixen en veu alta mútuament.
Cicles educatius: 

Afegiu un nou comentari

CAPTCHA
Aquesta pregunta és per comprovar que sou un visitant humà i prevenir els enviaments automàtics de correu brossa.
Imatge CAPTCHA
Introduïu els caràcters que es mostren a la imatge.
X
Introduïu el vostre nom d'usuari de Kitxalla.
Introduïu la contrasenya per al vostre nom d'usuari.
Carregant